Påbörjar vecka 30!

Kan inte riktigt fatta det själv. Är jag redan gravid i vecka 30? Nu förstår jag vad folk menar med att tiden springer iväg dessa 9 månader. Fastän det inte alls känns så många gånger. Hur står allt till såhär i vecka 30 då? Jo, jag mår fortfarande prima förutom foglossningen och att magen börjat bli tung så det blir lite extra ont i ryggen pga vikten. Magen har växt väldigt högt upp och det börjar sakta men säkert bli tungt och svårt att andas ordentligt när jag sitter. Har en bebis som börjar bli stooor där inne - det knuffas och bökas dagarna i ända och många gånger är jag helt övertygad om att h*n ska lyckas ta sig ut med sina hårda slag! ;) Dricker mycket vatten pga extrem törst, men inte för mycket eftersom min blåsa tydligen blivit minimal. Måste upp åtminstone 2 gånger per natt för att kissa! Brösten läcker så amningsinlägg måste införskaffas snarast! Fötterna har börjat göra lite ont om jag stått/gått en längre stund men inget svullet än inte! :)

I magen:

Barnet producerar mer kroppsfett som gör att det verkar mindre rynkigt nu. Barnet förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisen börjar hicka.

Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer.

 

vikt.JPG langd.JPG

1.5-1.6 kg

38 cm

Längden mäts från huvud till fot.

Mamma:

Att du ha en god hållning är viktigt för att minska belastningsskadorna på din rygg. Förstoppning är också ett vanligt problem. Det kan bero på att du motionerar mindre och att hormonet progesteron hämmar tarmrörelserna. Om du tar järntillskott så bidrar det också till trög mage. Motionera regelbundet, drick mycket vatten och ät fiberrik mat. Passa också på att börja ladda kolhydrater inför förlossningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0