Vecka 32 startar!

Herregud - är JAG redan i vecka 32? Kan inte fatta det själv nästan. Nu är det verkligen inte långt kvar tills bebis kommer, jag vill att tiden ska gå fort på ett sätt men inte för fort, jag vill ha lite mer tid att förbereda mig på :-). Hur mår jag nu då? Mår faktiskt bättre än i början/mitten av graviditeten! Foglossningen har jag lärt mig leva med, och den håller sig tack och lov i schack. Jag är pigg för att vara så långt gången och känns som jag blir piggare för varje dag som går ibland? Dock har fötterna börjat svullna lite om jag står/går en längre stund, men det är inget som stör mig jättemycket ÄN. Bebis har det trångt inne i magen nu, hela magen rör sig när bebis är vaken, både känns och ser roligt ut. Nu förstår jag vad folk menar med att de saknar gravidmagen, inte förstått det innan. Magen blir allt tyngre, märker att min hållning är fruktansvärd och ryggen gör lite mer ont. Har även fått svårt att andas många gånger, magen trycker på lungorna jättemycket. Brösten läcker värre än värst vissa dagar, andra dagar är det helt okej. Mitt hår är väldigt bra för en gångs skull, naglarna växer som ogräs! Synd att det försvinner när bebis kommit ut ;-) Halsbränna har jag inte känt en enda gång, och inte direkt några sura uppstötningar heller. Såhär skriver barnTotal om vecka 32:

I magen:

Graviditetskalender vecka 32

Lanugohåren som har täckt barnets hud börjar försvinna. En del kan finnas kvar på axlar och rygg när barnet föds. De flesta rynkorna i ansiktet är borta och barnet utvecklar förmågan att svettas. Rörelserna i magen kommer att vara som starkast den här veckan och de övergår nu mer till att kännas som knuffar eftersom barnet får allt mindre utrymme att röra sig i. Barnet har nu mycket goda chanser att överleva om det föds.

 

 

 

vikt.JPG langd.JPG

1.8-2 kg

42 cm

Längden mäts från huvud till fot.

Mamma:

Om du hastigt svullnar och samtidigt ökar snabbt i vikt kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och orsakar högt blodtryck. Om du misstänker att du har drabbats av havandeskapsförgiftning måste du kontakta din barnmorska omgående. Havandeskapsförgiftning kan leda till försämrad tillväxt hos fostret. I sällsynta fall kan det vara livshotande.

Eftersom kroppen förbereder sig inför förlossningen kan du känna förvärkar. De påminner om mensvärk.

Jag har faktiskt missat helt att "mensvärken" är förvärkar. Det har jag haft flera veckor redan, men måste erkänna att de senaste dagarna har det kommit lite oftare. Tack och lov går det över på mindre än en minut, så det är bara kroppen som tränar sig och ingen tidig förlossning på G.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0