26+0 (vecka 27)

Välkommen vecka 27! :) Nu har jag gjort 65% av graviditeten och kvar återstår bara 35%! Det låter som ingenting när man jämför. Har en stark bebis i magen, som verkar växa som h*n ska för magen växer på och det börjar kännas trångt där inne för lilla trollet!
Igår läckte jag ju mjölk för första gången, så nu vet jag säkert att den produktionen är igång. Foglossningen blir inte bättre så det är mycket vila för min del varenda dag. Trist men så är det, bara att stå ut! Naveln blir mindre och mindre men än har den inte ploppat ut - har ju haft en tre meter djup navel så klart det tar lång tid för min att ploppa ut och det är jag bara glad över. Har inte vägt mig på ett bra tag nu, blir väl att jag ställer mig på vågen hos bm på måndag nästa vecka, men tycker inte om att väga mig. Får lite panik av att se att vikten ökar hela tiden, trots att det är så det ska vara så är jag rädd att gå upp för mycket. Smörjer in mig varje dag med olja, trots det så kliar det på magen ibland - men med all rätt med tanke på hur spänt skinnet är så som den växer! Utan oljan varje dag hade jag nog kliat sönder huden. Har en del sammandragningar och lite mensliknande smärtor till och från, kroppen förbereder sig! Måste ändå erkänna att hittills så tycker jag att allt går toppen, det enda som fortfarande förstör är foglossningen, utan den skulle jag haft en perfekt graviditet - så perfekt man kan ha den menar jag ju såklart :)

I magen:

Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst.

Från och med nu mäter man fostrets hela längd. Tidigare mätte man längden från huvud till stjärt.

vikt.JPG langd.JPG

1 kg

30 cm

Längden mäts från huvud till fot.

Mamma:

Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern. Det kan hända att du känner en fot som tar spjärn mot magen. Barnet för att testa sina krafter.

Vid den här tidpunkten av graviditeten är det inte ovanligt att man får hudförändringar som graviditetsstrimmor, så kallad striae. Man kan också uppleva klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden men det kan också bero på att du lider av vätskebrist. I allvarliga fall kan det bero på förändringar i levern. Rådfråga din barnmorska om du har klåda.


En bild på en bebis i vecka 27 med 3D-ultraljud.
Är mitt lilla troll redan en såhär stor bebis? Inte klokt... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0